I want to sing like the birds sing, not worrying about who hears or what they think.

Friday, July 31, 2009

Entri Terakhir

Ye...
Entri terakhir
...untuk bulan ni la...hehehe

Wah dah lama tak tulis kat sini.
Sebuk sangat dengan benda2 lain.
Asyik balik rumah je dah macam tak duk kolej je gayanya.

Shud sangat suka bila saya sebut nama dia dalam blog ni.
Saya pun suka..hee

Tadi Sha (my roomate) ambik saya lepas kelas.
Saya cakap tak pe, orang boleh jalan kaki je.
Takkk... Dia nak ambik gak.
Ok.
Thanks!!

Nyau (kucing kat kolej) masuk bilik ikut tingkap
Lepas tu dia buat hal..
Melepas sesuka hati..
Adoi nak kena cuci lagi bilik ni..huhuhu

Kena masuk tarian untuk blok..
Tapi macam tak jadi sebab..
Macam dah tak sempat..
Macam tak rajin..(m*l*s)
Macam nak balik rumah...heeeeee

Sekian...
Untuk bulan ni punya entri berakhir di sini..
Assalamualaikum.

Yang benar,
Saya! (*^_^*)

Monday, July 27, 2009

Cinta? Apa tu?

Assalamualaikum semua…


Kali ni saya ada lagi artikel daripada iluvislam.com yang nak dikongsikan bersama. Anda yang menziarah blog ini sila luangkan masa untuk membaca ya. Artikel yang sungguh menarik, menarik, dan menarik! 5 bintang untuk penulisnya! Hee..



Neurotransmitter Cinta
Ahmad Shuib Yahaya


ADA APA DENGAN CINTA?
Banyak sebenarnya. Estrogen, Testosterone, Phenylethylamine (PEA), Dopamine, Noradrenaline, Endorphins, Oxytocin dan Serotonin hanya sebahagian daripada kisah cinta ini. Interaksi bahan-bahan kimia semulajadi inilah yang menjadikan cinta seperti cinta yang kita kenali.

Lebih spesifik: Dopamine, Norepinephrine, dan Serotonin terhasil pada fasa mengurat dan terpikat. Oxytocin dan Vasopressin pula dikaitkan dengan hubungan jangka masa panjang. Apabila cinta dan kasih sayang sudah menebal. Bila mata bertentang mata, lidah kelu untuk berkata. Cinta. Cinta lahir dari mata tapi tidak terus ke hati. Cinta menyimpang ke jantung. Jantung menggetarkan ritma yang luar biasa, diterjemahkan di otak melalui sistem saraf autonomik. Terhasillah PEA (thanks to Klein Liebowitz), Dopamine dan Noradrenaline.

Kesemuanya dari salasilah yang sama dengan Amphetamine, juga dikenali sebagai Speed, sejenis dadah berbahaya. Kesannya? Hampir sama dengan Speed. Jantung rasa berdebar, lutut menggeletar. Air liur meleleh, tak dapat ketagih. Makan tak lalu, tidur tak lena. Hidup jadi serba tak kena. Hilang selera makan, peningkatan stamina (chatting berjam-jam tak letih punya...), perpeluhan, hyperactive, loya, gatal-gatal kulit (betullah istilah menggatal tu), peningkatan kadar degupan jantung, tekanan darah tinggi, pening.

Kesannya kepada psikologi pula: banyak cakap, peningkatan konsentrasi dan confident, peningkatan respon dan euphoria (tu yang tergelak sorang2 tu...), insomnia, decrease REM sleep (tu yang tidur tak lena). PEA juga membuatkan seseorang itu yakin, alert dan berani mencuba sesuatu yang baru, sebab itu la kita tengok orang mabuk asmara ni sanggup buat yang pelik-pelik; lari dari rumah, lompat pagar asrama, sanggup buat apa-apa saja untuk yang dikasihi. (konon...)

Tetapi, bila 'dibuang cinta', clash, putus cinta & kesannya amat parah. Otak serta-merta akan berhenti merembes PEA dan kesannya, sama dengan penagih Speed yang tak dapat stok; tak tentu arah, panik, bengong, boleh jadi gila. Tak mustahil medically. Cinta. Euphoria, gayat, ketagihan. Di luar kawalan. Di bawah sedar. Norepinephrine dan Dopamine sering dikaitkan dengan romantik. Mana taknya, ia merupakan desire molecule antara neurotransmitters. Dopamine yang terhasil di kala bercinta berhubungkait dengan penghasilan Oxytocin, sejenis hormon yang diperlukan oleh ibu-ibu yang menyusukan.

Oxytocin kadangkala digelar 'cuddle chemical'. Oxytocin dirembes dgn banyak ketika aktiviti-aktiviti aktif seperti urutan (sebab tu, urut-mengurut ni amat berbahaya bagi sesiapa yang tak nak jatuh cinta, hati-hati, cakar harimau amat baik untuk pasangan suami isteri...), aktiviti-aktiviti lasak dan aktif ketika dating juga adalah salah satu cara yang baik untuk mengurat; roller coaster ke, berlarian-larian, keliling pokok macam hindustan tu semua. Semua ini Oxytocin punya kerja. Oxytocin juga mengurangkan perasaan takut dan meningkatkan kepercayaan, itu kualiti penting dalam percintaan. Kajian juga menunjukkan Oxytocin melembapkan beberapa fungsi pembelajaran dan ingatan. Hmm... tapi masih boleh dipertikaikan, sebab ada yang lebih berjaya dalam akademik bila bercinta. Kalau tidak hati-hati, Oxytocin berlebihan akan menimbulkan masalah. Akibatnya? Bila masing-masing sudah berkehendak, mulut tidak lagi boleh berkata tidak. Tangan mula meraba, mengusap, membelai.

I love You, You love I. Maruah pun tergadai.

CINTA vs NAFSU
Kami hanya bercinta. Saya sayangkan sangat si dia, takkan saya nak rosakkan maruah dia. Aaahh!! Ini semua dongengan hikayat seribu satu malam. Kata hukamak: tidaklah sepasang lelaki dan perempuan yang saling berkasih melainkan matlamatnya hanya satu: SEKS. Tak nak percaya kata hukamak? Sebab kita lagi pandai dari mereka? Nah, ambik ilmu sains. Stimulus berupa kehadiran orang yang disayangi, ke atas pasangan lain jantina yang normal kesihatannya, akan merangsang pusat kawalan seksual dalam otak.

Arnab betina hanya akan bertelur (ovulasi) dan menjadi aktif untuk membiak dengan kehadiran seekor arnab jantan yang menarik minatnya. Itu arnab, tapi manusia, taklah sampai begitu. Cuma apabila kita bercinta, libido amat tinggi, hinggakan setiap rangsangan dan hubungan (dengar suara pun jadi, zaman moden ni, baca SMS, message YM pun jadi) menimbulkan Erotik. Tak percaya? Bukak kamus Greek, tengok EROS maksud LOVE. So, takkan takde kaitan?

Tak percaya jugak? Belajar Medic, tak percaya? Susah nak cakap dah. Saya sayangkan sangat dia, saya peluk dia, tak terangsang pun nafsu saya & awas!!! Sila berjumpa dengan Dr. Ismail Thambi. Anda mungkin mempunyai masalah. Wanita pun sama, cuma pakar ramai sangat, jumpa lah mana-mana pakar sakit puan. Atau jumpa mana-mana pakar Psychiatry, mungkin boleh membantu.

PEA, Dopamine dan Noradrenaline tidak kekal lama. Kesannya hanya antara 12-18 bulan. Cinta kemudian beralih ke tahap lebih mendalam. Otak, yang sudah lali dengan semua ini, menghasilkan Endorphins, sekumpulan bahan kimia semulajadi berstruktur seakan morfin, satu lagi dadah berbahaya. Seperti morfin, Endorphins mempunyai kesan penahan sakit. (lantas, ambillah kapak belahlah dada. No hal punya!)

Sebab itu para mujahid di medan perang (perasaan terlalu teruja dan semangat sebagai contoh berjihad, menghasilkan endorphin dengan banyaknya) tidak peduli akan luka dan cedera. Kita pernah dengar kisah Jaafar At-Tayyar dalam perang Mu'tah. Endorphins juga bertindak sebagai penstabil mood yang jauh lebih tinggi kesan ketagihannya berbanding PEA. Endorphins dirembes dengan banyak ketika disentuh (sapa kata pegang-pegang tangan tu biasa??? Amat berbahaya!!), melihat pemandangan menyedapkan seperti senyuman (senyuman membunuh) atau selepas berfikir positif.

Cinta. Siang terbayang, malam termimpi. Gambar ditatap, bantal didakap. Sehari tidak bertemu dirasa sebulan, sebulan bagaikan setahun. Tapi kalau sudah bertahun-tahun asyik melihat, hati mula rasa meluat. Kesan Endorphins mula hilang, purata hanya bertahan 4 bulan hingga 4 tahun. Dulunya rindu bukan main. Sekarang mula mencari yang lain.

Serotonin. Kesan serotonin kepada seorang insan yang sedang bercinta adalah sama seperti kesannya dalam obsessive-compulsive disorder. Sebab itulah mereka ini tidak boleh memikirkan orang lain. Di mataku, di hatiku hanyalah dirimu.

Atas fakta ini jugalah, ramai berpendapat pesakit yang mengambil SSRI dan ubat-ubat antidepressant yang lain kurang mampu untuk jatuh cinta. Hmmm kesian. Lelaki yang lebih bijak dan teliti, mencari masa yang sesuai untuk membuatkan usahanya lebih berkesan semulajadi, secara fisiologi. Kiraan bulan gadis yang ingin dipikat boleh menjadi amat berguna. Persky dan kawan-kawannya dalam kajian mereka mendapati wanita menunjukkan perasaan dan pergantungan kepada cinta dan rasa ingin disayangi lebih kuat pada waktu sekitar pengovulasian.

Kajian terkini mendapati LH-RF sejenis hormon yang dirembes untuk merangsang LH seterusnya merangsang pengovulasian, berfungsi seperti dopamine dan serotonin dalam hubungan lelaki dan wanita ini. Ya, mungkin sukar untuk mengira dengan tepat kitaran bulan, tetapi kesan estrogen dalam badan wanita mungkin boleh diperhatikan. Perincian? Aah, sukar dan memakan masa. Ini zaman pantas, semuanya segera.

Vasopressin. Vasopressin berlebihan menjadikan manusia agresif dan cemburu keterlaluan. Sebaliknya, kekurangan hormon ini menjadikan manusia mata keranjang. Yang satu mahukan dua. Yang dua mahukan tiga. Yang tiga mahukan empat. Yang empat mahu semua.

...and they lived happily ever after. Separately.


*Artikel ini pernah diterbitkan di http://perubatan.org/

P/s – Mungkin banyak istilah yang tidak difahami. Sebab tu penulisnya ada berpesan : Artikel ini mengandungi banyak istilah medical yang mungkin tidak difahami orang kebanyakan. Sila rujuk WikiPedia untuk maklumat lanjut. Hah rujuk wikiPedia kalau tak faham istilah tertentu ye. Even saya sendiri pun tak faham sebab saya tak belajar medic. Nak sebut pun tak reti. Hehe. Tapi seronok untuk dibaca. Boleh tambah ilmu! Alhamdulillah terbaca artikel ni. Thanks kepada penulis dan orang yang post artikel ni di iluvislam.com. Thanks for sharing!

“Islam is PERFECT”

Assalamualaikum wbt…


Jom sahabat-sahabat semua… Buka minda. Asah fikiran. Sedarkan diri. Bersihkan hati. Mari sama-sama kita selami kata-kata daripada seorang insan yang bertuah ni.
...Sekadar ingin berkongsi…

Cat Steven - How I Came to Islam


All I have to say is all that you have known and to confirm what you have known, the message of the Prophet Muhammad (Sallallahu alaihi wa sallam) as given by God - the Religion of Truth. As human beings, we are given a consciousness and a duty that has placed us at the top of creation. Man was created to be God's deputy on earth, and it is important to realize the obligation to rid ourselves of all illusions and to make our lives a preparation for the next life. Anybody who misses this chance is not likely to be given another, to be brought back again and again, because it says in Qur'an Majeed that when man is brought to account, he will say, "O Lord, send us back and give us another chance." The Lord will say, "If I send you back you will do the same."

MY EARLY RELIGIOUS UPBRINGING

I was brought up in the modern world of all the luxury and the high life of show business. I was born in a Christian home, but we know that every child is born in his original nature - it is only his parents that turn him to this or that religion. I was given this religion (Christianity) and thought this way. I was taught that God exists, but there was no direct contact with God, so we had to make contact with Him through Jesus - he was in fact the door to God. This was more or less accepted by me, but I did not swallow it all. I looked at some of the statues of Jesus; they were just stones with no life. And when they said that God is there, I was puzzled even more but could not argue. I more or less believed it, because I had to have respect for the faith of my parents.

POP STAR

Gradually I became alienated from this religious upbringing. I started making music. I wanted to be a big star. All those things I saw in the films and on the media took hold of me, and perhaps I thought this was my God, the goal of making money. I had an uncle who had a beautiful car. "Well," I said, "he has it made. He has a lot of money." The people around me influenced me to think that this was it; this world was their God. I decided then that this was the life for me; to make a lot of money, have a 'great life.' Now my examples were the pop stars. I started making songs, but deep down I had a feeling for humanity, a feeling that if I became rich I would help the needy. (It says in the Qur'an, we make a promise, but when we make something, we want to hold onto it and become greedy.) So what happened was that I became very famous. I was still a teenager, my name and photo were splashed in all the media. They made me larger than life, so I wanted to live larger than life and the only way to do that was to be intoxicated (with liquor and drugs).

IN HOSPITAL

After a year of financial success and 'high' living, I became very ill, contracted TB and had to be hospitalized. It was then that I started to think: What was to happen to me? Was I just a body, and my goal in life was merely to satisfy this body? I realized now that this calamity was a blessing given to me by Allah, a chance to open my eyes - "Why am I here? Why am I in bed?" - and I started looking for some of the answers. At that time there was great interest in the Eastern mysticism. I began reading, and the first thing I began to become aware of was death, and that the soul moves on; it does not stop. I felt I was taking the road to bliss and high accomplishment. I started meditating and even became a vegetarian. I now believed in 'peace and flower power,' and this was the general trend. But what I did believe in particular was that I was not just a body. This awareness came to me at the hospital. One day when I was walking and I was caught in the rain, I began running to the shelter and then I realized, 'Wait a minute, my body is getting wet, my body is telling me I am getting wet.' This made me think of a saying that the body is like a donkey, and it has to be trained where it has to go. Otherwise, the donkey will lead you where it wants to go. Then I realized I had a will, a God-given gift: follow the will of God. I was fascinated by the new terminology I was learning in the Eastern religion. By now I was fed up with Christianity. I started making music again and this time I started reflecting my own thoughts. I remember the lyric of one of my songs. It goes like this: "I wish I knew, I wish I knew what makes the Heaven, what makes the Hell. Do I get to know You in my bed or some dusty cell while others reach the big hotel?" and I knew I was on the Path. I also wrote another song, "The Way to Find God Out." I became even more famous in the world of music. I really had a difficult time because I was getting rich and famous, and at the same time, I was sincerely searching for the Truth. Then I came to a stage where I decided that Buddhism is all right and noble, but I was not ready to leave the world. I was too attached to the world and was not prepared to become a monk and to isolate myself from society. I tried Zen and Ching, numerology, tarot cards and astrology. I tried to look back into the Bible and could not find anything. At this time I did not know anything about Islam, and then, what I regarded as a miracle occurred. My brother had visited the mosque in Jerusalem and was greatly impressed that while on the one hand it throbbed with life (unlike the churches and synagogues which were empty), on the other hand, an atmosphere of peace and tranquillity prevailed.

THE QUR'AN
 
When he came to London he brought back a translation of the Qur'an, which he gave to me. He did not become a Muslim, but he felt something in this religion, and thought I might find something in it also. And when I received the book, a guidance that would explain everything to me - who I was; what was the purpose of life; what was the reality and what would be the reality; and where I came from - I realized that this was the true religion; religion not in the sense the West understands it, not the type for only your old age. In the West, whoever wishes to embrace a religion and make it his only way of life is deemed a fanatic. I was not a fanatic, I was at first confused between the body and the soul. Then I realized that the body and soul are not apart and you don't have to go to the mountain to be religious. We must follow the will of God. Then we can rise higher than the angels. The first thing I wanted to do now was to be a Muslim. I realized that everything belongs to God, that slumber does not overtake Him. He created everything. At this point I began to lose the pride in me, because hereto I had thought the reason I was here was because of my own greatness. But I realized that I did not create myself, and the whole purpose of my being here was to submit to the teaching that has been perfected by the religion we know as Al-Islam. At this point I started discovering my faith. I felt I was a Muslim. On reading the Qur'an, I now realized that all the Prophets sent by God brought the same message. Why then were the Jews and Christians different? I know now how the Jews did not accept Jesus as the Messiah and that they had changed His Word. Even the Christians misunderstand God's Word and called Jesus the son of God. Everything made so much sense. This is the beauty of the Qur'an; it asks you to reflect and reason, and not to worship the sun or moon but the One Who has created everything. The Qur'an asks man to reflect upon the sun and moon and God's creation in general. Do you realize how different the sun is from the moon? They are at varying distances from the earth, yet appear the same size to us; at times one seems to overlap the other. Even when many of the astronauts go to space, they see the insignificant size of the earth and vastness of space. They become very religious, because they have seen the Signs of Allah. When I read the Qur'an further, it talked about prayer, kindness and charity. I was not a Muslim yet, but I felt that the only answer for me was the Qur'an, and God had sent it to me, and I kept it a secret. But the Qur'an also speaks on different levels. I began to understand it on another level, where the Qur'an says, "Those who believe do not take disbelievers for friends and the believers are brothers." Thus at this point I wished to meet my Muslim brothers.

CONVERSION 
Then I decided to journey to Jerusalem (as my brother had done). At Jerusalem, I went to the mosque and sat down. A man asked me what I wanted. I told him I was a Muslim. He asked what was my name. I told him, "Stevens." He was confused. I then joined the prayer, though not so successfully. Back in London, I met a sister called Nafisa. I told her I wanted to embrace Islam and she directed me to the New Regent Mosque. This was in 1977, about one and a half years after I received the Qur'an. Now I realized that I must get rid of my pride, get rid of Iblis, and face one direction. So on a Friday, after Jumma' I went to the Imam and declared my faith (the Kalima) at this hands. You have before you someone who had achieved fame and fortune. But guidance was something that eluded me, no matter how hard I tried, until I was shown the Qur'an. Now I realize I can get in direct contact with God, unlike Christianity or any other religion. As one Hindu lady told me, "You don't understand the Hindus. We believe in one God; we use these objects (idols) to merely concentrate." What she was saying was that in order to reach God, one has to create associates, that are idols for the purpose. But Islam removes all these barriers. The only thing that moves the believers from the disbelievers is the salat. This is the process of purification. Finally I wish to say that everything I do is for the pleasure of Allah and pray that you gain some inspirations from my experiences. Furthermore, I would like to stress that I did not come into contact with any Muslim before I embraced Islam. I read the Qur'an first and realized that no person is perfect. Islam is perfect, and if we imitate the conduct of the Holy Prophet (Sallallahu alaihi wa sallam) we will be successful. May Allah give us guidance to follow the path of the ummah of Muhammad (Sallallahu alaihi wa sallam).

Ameen! -- Yusuf Islam (formerly Cat Stevens)

p/s – Such a beautiful and meaningful story. *very good* Must read!

Sunday, July 26, 2009

Don’t call me again..!

Rutin baru setiap minggu bermula sem ni. Setiap Jumaat akan balik rumah. Sabtu pagi balik kampus, untuk pergi kelas ko-k. Habis kelas, balik rumah semula. Heee. *suka**suka* Sabtu baru ni, on the way nak balik rumah after class. Tiba-tiba hp menyanyi-nyanyi lagu Alicia Keys, You Don’t Know My Name. Tengok number, 013……. Ish ni dah kali ketiga ni nombor yang sama call tapi sebelum ni tak pernah berjawab sebab tengok-tengok je dah missed call. Hehe. Pas tu apa lagi, terus jawab.

Dengar suara lelaki di hujung talian sebelah sana. Hmm.. Dengan muka pelik saya pun tanya “Siapa ni?” sebab sebelum tu dia cakap “Ni Cik Suraiza ke?”. Ish tah siapa-siapa tah dia ni. Lepas tu dia kata nama dia NiZ** (bukan nama sebenar) daripada Takaful. Sebuk dia bercerita itu ini pasal faedah Takaful. Saya yang dengar ni tak faham apa pun. Heee kesian cakap sorang-sorang erk.

Bila saya tanya dari mana dapat nombor saya, dia kata dia ada sumber. Ok fine, kalau betul la awak tu cakap benda betul, tak de niat menipu, kenapa tak boleh bagitau sumber apa dan dari mana. Dia kata lagi, rugi kalau simpan duit dalam bank lain dan tak gunakan faedah daripada Takaful. Hmm.. Orang zaman sekarang ni macam-macam cara kalau nak menipu. Saya memang tak tahu sama ada dia bercakap benar atau tidak. Tapi apa salahnya berhati-hati... kan?

Lepas je saya agak-agak *blur* tak tahu nak cakap apa dah, terus hp di rampas oleh abahku. Waduh. Dah lah abah tengah drive. Ayoyo. Tapi sebelum tu memang abah dah bising tanya siapa, bila dengar saya cakap “Siapa ni, dari mana dapat nombor saya ni, untuk apa call ni, bla..bla..bla..” Dapat je dekat abah hp tu, uish macam polis dah abah tanya NiZ** tu macam-macam. Tapi sebelum tu dengan nada yang agak tegas and agak garang, eheh “Ni ayah dia. Siapa ni?”. Lepas tu, abah sambung “Tak berminat la.” Hakhak terus talian dimatikan oleh abahku. Heeeheehe.

p/s – semakin kuat niat di hati nak menukar nombor talipon maxis ni…and no 019 akan
dimatikan. *sedang dalam proses berfikir**belum pasti**buat masa sekarang masih
boleh contact kedua-dua nombor ni*

Oh ya! Ya Allah baru seminggu tak balik rumah dah ada macam-macam cerita. Bukan cerita kosong, tapi cerita gempak + sensasi. (hee mak yang cakap cerita sensasi). Ada orang datang rumah risik2 kakakku yang sorang tu. (my one and only kakak). Kihkih. Abang Afiq kena cepat2 hantar rombongan nih. Karang tak pasal-pasal melepas, putih mata tatau ar...haahhaaaaha.

Malam tu masa ambik kaklong kat Puduraya, kitaorang tumpangkan sorang budak perempuan ni. Kesian tengok dia sorang-sorang je berdiri kat tepi jalan tu. Dah la kaklong kata dia nangis-nangis tanya kaklong nak naik bas kat mana, sambil tu asyik ikut je mana kaklong pergi. Oleh itu, abah pusing balik nak ambik dia. Mula-mula dia kata berhenti kat Bukit Bintang je dia nak naik bas. Tapi bila mak tanya nak balik mana, rumah kat mana… Terus hantar dia balik rumah sebab dia duk kat Ampang jugak, Pandan Indah. Mula-mula dia macam menolak, sebab segan and menyusahkan je katanya. Tapi, takpe kami tak kisah pun. Tapi dalam sibuk-sibuk cerita pasal kaklong (ada orang merisik kabar + praktikal dia), sampai terlupa nak tanya nama that girl. Haha. Cuma tau dia daripada UiTM Negeri Sembilan, balik KL sebab UiTM tutup tiba-tiba. Kesian... Dah lewat malam baru sampai KL.

Sangat best cerita kat tv3 hari tu...KETENTUAN…Menginsafkan sungguh…

P/s – hanya dalam satu hari...

Friday, July 24, 2009

Seribu satu rasa!

Assalamualaikum…

Potong papan dengan gergaji,
Ranting kayu hinggap kedidi,
Entri sebelum ni saya dah janji,
Nak cerita apa dah jadi.

Hehehee… Dah lama tak berpantun nih. Macam tak sedap je bunyi tapi belasah la. Nak berpantun gak. Hee. Dulu-dulu saya wakil sekolah untuk pesta pantun. Mesti ramai tak tau. Kan..Kan.. Tak pe, meh sini saya bagi tau. Saya mula ceburkan diri dalam bidang ni (ceh apsal ayat tak leh blah ni ahaha) masa saya di tingkatan 1. Masa tu masih belajar di Pahang. *teringat zaman dulu2* Bila saya dah berpindah ke Ampang dan sekolah kat Sekolah Menengah Kebangsaan Taman Kosas, saya sambung semula aktiviti berpantun saya kat situ. Mula belajar dengan seorang guru pantun yang dah pun bersara semasa saya di tingkatan 4, kalau tak salah saya. Nasib baik sempat ambil ilmu berpantun daripada Cikgu Ramlah tersayang. Heh.

Dan dengan ilmu yang ada, 4 orang gadis ayu (hee ayu la sangat hahaha) berjuang mempertahankan kejuaraan SMK Taman Kosas yang sentiasa Johan setiap tahun. Ramai je sekolah lain yang cuak kalau berhadapan dengan sekolah kami kalau masuk bab berpantun ni. *konon la* Ehehe.

Disebabkan kami selalu sangat sampai ke peringkat daerah, *gembira* mesti setiap tahun saya akan berjumpa@berjual beli pantun dengan sepupu saya. *best* Sebab dia juga akan mewakili sekolah dia, High School Kajang. Tapi biasanya, kami akan berada di pihak yang sama bukan pihak lawan bila masuk separuh akhir atau peringkat akhir. Hehehe cam ne tu. Mungkin sebab kebetulan SMKTK stands for SMK Taman Kosas dan SMK Tinggi Kajang.

Saya juga pernah diminta oleh seorang guru, Cikgu Rossita untuk kembali mengajar pantun di sekolah selepas saya tamat SPM disebabkan tiada sesiapa yang boleh mengajar adik-adik yang akan mewakili sekolah untuk pesta pantun yang akan datang. *Seronok* Boleh dikatakan hampir setiap hari saya meluangkan masa (sebenarnya memang sengaja meluang2kan masa yang ada) pergi ke sekolah untuk memberi tunjuk ajar kepada mereka. Setakat yang saya mampu. Apa-apa nasihat, tunjuk ajar, kemahiran berfikir dengan pantas, (sangat perlu sebab kena beli pantun dalam masa 1 minit sahaja) dan semua yang Cikgu Ramlah bagi kepada saya, semuanya saya bagi semula kepada mereka, adik-adik yang bakal mempertahankan kejuaraan SMKTK. Yeaahhhh!!!!!

Dan saya juga ada semasa pertandingan tu. Kalau tak silap saya di SMK Tasik Permai. Bukan apa, sekadar memberi semangat dan sokongan (sebenarnya dah kena pujuk-pujuk oleh mereka yang berkenaan ajak ikut jugak sebab diaorang takut haha ada pulak takut). *kenangan* Erm.. Macam-macam pengalaman menarik yang saya dapat sepanjang belajar mahupun mengajar pantun nih. Sangat2 menarik yang tak mungkin dilupakan! *smile*


Ooppsss!
Sorry.. Sebenarnya nak cerita pasal lain, ter’membebel’ pasal lain pulak. Heheheheeee..
Dah berpantun awal2 tadi.. Story pasal pantun lah yang keluar. Hihi..

Okey.. Okey.. Sebenarnya beberapa hari yang lepas berlaku insiden ‘menarik yang tak berapa menarik’.. Haha. Camni ceritanya, masa tu baru habis kelas. Kelas pulak kat pusat pengajian bahasa dan linguistik tu. Kena lah tunggu bas nak balik fac. Berdiri lah dekat bustop tu. *terkejut* Tiba-tiba tak semena-mena muncul sesekor beruk. Tiba-tiba je nih. Tadi tak de pun. Dan ramai lah yang mula nak melarikan diri bila beruk tu nampaknya semakin gatal menghampiri mereka yang sedang menunggu bas di situ (termasuk lah cik kak yang sedang menulis entri ni). Semakin jauh jarak kami dengan ‘dia’ semakin rapat pula ‘dia’ menghampiri. Hakhak. Tak malu sungguh. Dalam keadaan yang agak huru-hara tu (bila beruk tu tak sudah-sudah nak dekat2 dengan perempuan-perempuan yang ramai ni) mula lah semua nak lari tak cukup tanah. Sehingga ada seorang hamba Allah ni telah memijak kasut saya. *bengang*

Ya Allah sabar je lah. Tau lah nak lari kot ye pun jangan lah sampai nak pijak kasut orang. Sampai berkaki ayam sebelah kaki saya sekejap sebelum kawan saya, Ika ambilkan kasut saya tu. Hahahahaaa... *ukm..ukm..*

Satu hari yang lain...

Pagi Khamis hari tu… Saya, Ika, Azizah, dan Asma dah plan nak buat discussion untuk assignment Cik Maharam. Tempat yang dituju – library. Tempat yang spesifik – luar ptsl. Waktu – 10 pagi. Saya dah lah lambat 10 minit boleh pulak kena tahan dengan pak cik guard kat depan pusanika sebab tak pakai kad matrik. Ingat-ingat nak lari je, tapi tak lepas pulak. Hahaaaha. Pas tu siap warning lagi tu, kalau tak pakai kad matrik kena bayar denda RM10. Tapi bila cakap je nak pergi library, saya pakai kat sana ye…dia pun kata ok bila saya kata “saya pergi dulu ye pak cik.” Hekhek.

Teringat pulak masa dapat surat saman daripada pak guard kat UiTM dulu atas kesalahan yang sama. Heheehe. Time tu kat menara. Dah la kitaorang ramai (ada jugak lah dalam 10 orang). Kena pulak masuk office die. Dah tu boleh pulak dia bagi ceramah bila tau je kitaorang ni student asasi undang-undang. Kata dia “Undang-undang kena ikut, cam ne nak jadi lawyer kalau undang-undang UiTM pun tak patuh.” Heh panas telinga masing-masing. Hahahaha. Nasib baik pensyarah faham bila kitaorang masuk kelas lambat lepas tu…

Tapi… Kat UKM buat hal lagi.. Haha. Malas la nak pakai kad matrik tu. Kecuali nak masuk library je. Sebab memang kena pakai kalau tak jangan harap boleh masuk. Ehee..


Dah cukuplah tu setakat ni. Tapi banyak lagi ni nak cerita sebenarnya. Nak tulis banyak-banyak karang ada orang yang kat Sabah tu marah. Apa lah, takkan nak tulis sepatah dua kata je. Hahah. Tak best betul. Nasib baik mintak peace no war... Kalau tak dah lama tercetus perang.. Dan nasib baik jugak kau jauh, kalau tak…. Heh.

P/s – Thanks to Epa @ Nur Zarifah because…she loves to read my blog…hee gracias!*

Soñar de Andalucía

Al-Hambra – Far East

Di tengah kesibukan kota Granada
Kini terbina indah sebuah menara
Setelah lima ratus tahun menunggu
Akhirnya azan terdengar di situ
Suara itu kembali bergema
Mengajak sujud pada Yang Esa
Bersihkan segala debu dan noda
Yang terpalit di kubah Al-Hambra

Al-Hambra
Singgahsanamu pernah bersinar
Al-Hambra
Indralokamu merah bercahaya

Dengan cahaya iman dan taqwa
Terdengar azan di kota lama
Gemersik di seluruh buana
Nyalakan cinta yang membara
Perjuangan yang tiada sudahnya
Sejarah seringkali bertandang
Tamadun silam kembali gemilang
Bangun Granada dan Cordova
Teguhkan istana Al-Hambra

Al-Hambra
Singgahsanamu pernah bersinar
Al-Hambra
Indralokamu merah bercahaya

Umat silam membina empayar
KegemilanganAl-Hambra ..Al-Hambra
Andalusia oh Al-Hambra

Assalamualaikum.....

Dah lama rasanya tak menulis entri baru. Walaupun baru beberapa hari lepas saya meng’update’ blog saya ni, tapi saya tetap rasa dah lama tak mengirim entri baru. Semasa saya menulis entri ini, saya ada di library @ Perpustakaan Tun Sri Lanang. Entah mimpi apa malam tadi, pagi-pagi lagi dah tercampak kat sini. Hahahah. Sebenarnya, banyak assignment nak kena buat, tapi sambil-sambil tu boleh la nak menjengah ke blog yang ‘menarik tertarik kau memang da bomb’ ni. Eheh. Tapi internet agak lembap kat sini, tak macam kat bilik laju je tak sempat nak kelip mata dah terpampang depan muka. Hihi. Macam biasa, sangat banyak perkara yang nak diceritakan. Sebab sangat banyak perkara yang berlaku hanya dalam beberapa hari yang lalu. Sampai kadang-kadang saya tak tahu nak mula dari mana. *blur*

Tak pe lah, apa-apa yang nak diceritakan tu biar saya simpan dulu. *nanti* Esok lusa pun boleh cerita kalau saya ada masa terluang (InsyaAllah ada). Apa yang saya nak katakan sekarang........ialah mengenai kegemilangan kerajaan Islam di dunia suatu ketika dahulu. Tau tak kat mana? Arip mesti tak tau ni. Heee sorry2 (aku rasa aku tau kau tau tapi aku buat2 tak tau yang kau tau ataupun kau memang betul2 tak tau apa yang aku tau eheh). Ya betul! Tepat sekali jawapan anda. 10 markah! 5 bintang! (saya dengar tu!). SEPANYOL...ya di sanalah pernah terbinanya sebuah negara Islam terkuat di dunia. Kenapa? Kenapa Sepanyol? Sebab dah lama nak cerita pasal ni tapi tak sempat nak cerita. *excited* Saya ada membaca artikel mengenai kegemilangan dan keruntuhan Andalus yang ditulis oleh Dr. Danial Zainal Abidin. Sejarah kegemilangan Islam yang sungguh memberi kesan mendalam kepada saya. *sangat* Jom sama-sama kita singkapi, telusuri, dan fahami apa sebenarnya yang telah berlaku kepada sebuah kerajaan Islam yang pernah berkuasa selama 800 tahun suatu ketika dahulu…

15.05.2008 by Dr. Danial Zainal Abidin Category Islam & Cemerlang

Daripada Berita Harian Online, 20 April 2008. Tajuk: Ulul Albab: Meratapi Andalus Demi Merapatkan Umat, oleh Abdurrahman Haqqi. Permusuhan, kesenangan serta kecintaan terhadap dunia faktor keruntuhan kerajaan Islam di Sepanyol.

MENANGISLAH anakku bak kaum wanita menangis ke atas kerajaanmu yang hilang kerana kamu tidak dapat memeliharanya seperti kaum lelaki.” Begitulah ucapan seorang bonda Raja dalam sejarah Islam di Andalus, Sepanyol. Ia diucapkan oleh Aisyah kepada anaknya Abu Abdullah daripada puak Bani al-Ahmar, Raja terakhir kerajaan Islam Granada pada 21 Muharram 897 Hijrah (H) yang memeterai perjanjian penyerahan kerajaannya kepada Raja Kristian Sepanyol, Ferdinand dan Isabella. Dengan itu, berakhirlah era kerajaan Islam di bumi Eropah yang berkuasa selama 800 tahun.

Bani al-Ahmar adalah puak yang menguasai wilayah Islam terakhir di Sepanyol iaitu Granada daripada 620 H hingga 897 H, pada tahun di mana perjanjian di atas dimeterai. Perjanjian yang membabitkan 67 perkara itu termasuk jaminan keselamatan orang Islam di Sepanyol yang pada akhirnya tidak pernah direalisasikan bahkan selepas 300 tahun kemudian, Islam dan tanda-tandanya terhakis di bumi Sepanyol, seolah-olah Islam dan tamadunnya tidak pernah wujud di negara itu walaupun ia pernah menyinari dan menerajuinya selama 800 tahun. Perjanjian ini akhirnya dimeterai kerana menerima banyak tekanan daripada orang Kristian Sepanyol termasuk kejadian paling memilukan dalam sejarah Islam pada 892 H. Pada masa itu ribuan umat Islam yang dijanjikan boleh menyelamatkan diri dengan berlayar ke Afrika dibunuh beramai-ramai secara kejam dan tidak berperikemanusiaan.


Dalam kejadian itu, ribuan umat Islam mati bergelimpangan bermandi darah selepas tentera Kristian membunuh mereka. Sebelum itu, ketika mereka bersembunyi di dalam rumah, dengan lantang tentera Kristian membuat pengumuman bahawa orang Muslim Granada boleh keluar dari rumah mereka dengan aman bagi membolehkan mereka menaiki kapal untuk berlayar keluar dari Sepanyol dengan membawa barang keperluan masing-masing. Tentera Kristian turut memaklumkan keselamatan orang Islam yang ingin meninggalkan Sepanyol terjamin. Ramai umat Islam yang meragui tawaran tentera Kristian itu. Bagaimanapun, selepas umat Islam melihat sendiri kapal yang akan membawa mereka berlabuh di pelabuhan, mereka kemudian mengambil keputusan menerima tawaran itu.Keesokan harinya, ribuan penduduk Muslim Granada keluar beramai-ramai membawa seluruh barang keperluan mereka pergi ke pelabuhan itu. Bagaimanapun, ada umat Islam yang tidak mempercayai tawaran tentera Salib itu terus bertahan dan bersembunyi di rumah masing-masing. Selepas ribuan umat Islam Sepanyol berkumpul di pelabuhan, dengan pantas tentera Kristian menggeledah rumah yang ditinggalkan mereka sebelum membakarnya. Ribuan umat Islam yang berada di pelabuhan pula tergamam apabila tentera Kristian membakar kapal yang dikatakan akan mengangkut mereka keluar dari Sepanyol. Kapal itu kemudian tenggelam dan umat Islam tidak dapat berbuat apa-apa kerana mereka tidak bersenjata. Kebanyakan mereka adalah wanita dan kanak-kanak, sedangkan tentera Kristian mengepung mereka dengan pedang terhunus.

Selepas menerima arahan pemimpin, ribuan tentera Kristian itu kemudian membunuh umat Islam Sepanyol tanpa perasaan belas kasihan. Jerit tangis dan takbir terdengar tetapi dengan buas tentera Kristian terus membunuh warga awam yang sama sekali tidak berdaya. Seluruh Muslim Sepanyol di pelabuhan itu habis dibunuh dengan kejam. Darahtidak boleh dilupakan. Banyak cerita yang menyayat hati seperti ini dibukukan seperti al-Ihatah fi Akhbar Gharnatah (Berita Menyeluruh Mengenai Granada) dan al-Muqtabas min Akhbar al-Andalus (Sekelumit Sejarah Andalus), malah seorang ulama terkenal seperti Ibn Hazam menceritakannya dalam kitab mashurnya al-Fisal fi al-Milal wa al-Nihal.
bergenang di mana-mana. Laut yang biru berubah menjadi merah kehitam-hitaman. Itulah kisah menyedihkan dalam sejarah umat Islam yang


Selepas kejadian itu dan memerintah Sepanyol selama 300 tahun, tidak ada tanda atau simbol Islam yang kekal di negara itu. Umat Islam juga diugut dan diseksa oleh tentera Kristian Sepanyol dengan pelbagai ugutan dan seksaan yang sangat kejam, mengerikan dan menakutkan dan tidak ada belas kasihan. Orang Kristian di Sepanyol tidak mahu Islam wujud lagi. Oleh itu kita dapati umat Islam sangat tersepit sehingga ada yang mengaku Kristian padahal mereka seorang Muslim kerana terlalu perit dugaan yang dialami mereka.Islam mula masuk ke Sepanyol pada 92 H di bawah kepemimpinan panglima Tariq bin Ziyad, Musa bin Nusair dan Abdul Aziz bin Musa. Selepas kemasukan mereka melalui Jabal Tariq (Gibral Tar) pada tahun itu, Sepanyol beransur-ansur muncul menjadi sebuah negeri yang makmur. Pasukan Islam tidak saja berhenti di Sepanyol, malah terus meluaskan empayar di negeri sekitar seperti Perancis. Kota Carcassone, Nimes, Bordeaux, Lyon, Poitou, Tours dan sebagainya jatuh ke tangan umat Islam. Walaupun pasukan Islam sangat kuat dan memiliki kekuasaan yang luas, mereka masih tetap memberikan toleransi kepada suku Goth dan Navaro di daerah sebelah Barat yang juga kawasan pergunungan.

Islam sudah menerangi Sepanyol dan oleh kerana sikap penguasa Islam begitu baik dan rendah hati, maka ramai orang Sepanyol yang tulus dan ikhlas memeluk Islam. Mereka bukan hanya beragama Islam, namun mereka sungguh-sungguh mempraktikkan kehidupan secara Islam. Mereka tidak hanya membaca al-Quran malah bertingkah laku berdasarkan al-Quran. Keadaan tenteram seperti itu berlangsung hampir enam abad lamanya.

Penguasa dan pemimpin Islam pada masa itu sangat berwibawa dan digeruni. Abdul Rahman al-Dakhil, sebagai contoh, adalah orang yang mendirikan Khilafah Bani Umayyah di Andalus. Ketika dijemput pemimpin Kristian yang dibantunya dalam memerangi musuh mereka, beliau dipelawa minum arak, tetapi beliau menolak secara diplomasi dengan katanya: “Aku memerlukan tambahan untuk otakku bukan untuk mengurangkannya.”


Bagaimanapun, selama Islam berada di Andalus berabad-abad lamanya itu, mereka tetap di keliling orang kafir Sepanyol yang sedia menanti untuk menghapuskan Islam di negara itu, namun mereka selalu gagal. Beberapa kali dicuba tapi selalu tidak berhasil. Mereka kemudian menghantar perisik untuk mengkaji kelemahan umat Islam di Sepanyol. Akhirnya perisik itu menemui cara untuk menakluki Islam di Sepanyol, iaitu melemahkan iman mereka dengan serangan pemikiran dan budaya.Mereka secara senyap menghantar arak dan rokok secara percuma ke wilayah Sepanyol. Muzik diperdengarkan untuk memujuk kaum mudanya agar lebih suka menyanyi dan menari daripada membaca al-Quran. Mereka juga mengirim sejumlah ulama palsu yang kerjanya meniupkan perpecahan di kalangan umat Islam Sepanyol. Akhirnya usaha mereka membuahkan hasil apabila satu persatu daerah di Sepanyol jatuh.Di samping itu, antara punca lain yang membuat Andalus hilang daripada peta sejarah umat Islam adalah perbalahan dan permusuhan sesama sendiri antara mereka sehingga menjadi lebih daripada 20 puak yang mempunyai negeri sendiri. Antaranya Bani Jahur, Bani ‘Ibad, Bani al-Aftas, Bani Nun dan lain-lain. Dengan wujudnya ramai puak ini, mudahlah musuh Islam di Andalus merebut kembali tanah mereka kerana mereka mengetahui kelemahan umat Islam. Apa yang menyedihkan ada umat Islam yang menjual agama dan negara demi kepentingan peribadinya.

Sebagai contoh, Abu Zaid, gabenor daerah Balansiah ketika rakyatnya memberontak dia membuat perjanjian dengan Raja Kristian Choinawi untuk membantu memadamkan pemberontakan itu. Sebagai habuannya, Abu Zaid akan memberikan beberapa kawasan kepada Choinawi dan membayar ‘jizyah’ tahunan kepadanya. Jizyah dalam Islam mesti dibayar bukan Islam kepada pemerintah Islam, tetapi apa yang dilakukan Abu Zaid yang beragama Islam adalah terbalik apabila berjanji membayar jizyah kepada Choinawi yang beragama Kristian.Lapan ratus tahun bukan masa yang singkat. Selepas umat Islam ‘menghidupkan’ Sepanyol dan menjadikannya bangsa yang bertamadun, berbanding bangsa lain di Eropah, akhirnya ia seolah-olah tidak pernah wujud di negara itu? Peristiwa ini amat menyedihkan bagi umat Islam sepanjang zaman. Sepanyol sekarang bukan Sepanyol dahulu. Sepanyol hari ini bukanlah Andalus pada satu masa dulu. Sepanyol sekarang adalah Sepanyol yang mempunyai seorang menteri pertahanan wanita, Carme Chacon

yang boleh memeriksa barisan tentera negaranya walaupun dalam keadaan hamil seperti dilaporkan akhbar pada 14 April lalu.
Sebenarnya musuh Islam dan umatnya tetap satu. Dari dulu hingga sekarang musuh Islam tetap ada, cuma ia berbeza orang dan jenteranya. Mereka tetap ingin melenyapkan Islam sedapat mungkin dengan apa juga cara. Dengan mengambil contoh Andalus yang hilang dan mencari sebab kehilangannya termasuk kelemahan akidah dan terlepas daripada jalur yang lurus, permusuhan sesama sendiri, berpihak kepada bukan Islam, kesenangan yang tidak terkawal dan kecintaan terhadap dunia, tidak mustahil ia juga akan berlaku di mana-mana. Dan ketika itu ucapan bonda Aisyah pada permulaan tulisan ini akan terdengar kembali. Wallahu a’lam.

INTI PATI:

Perubahan hebat berlaku ke atas tamadun di serata dunia tidak terlepas daripada pengaruh Islam dan kebangkitan tamadun Eropah Barat Moden dicorakkan oleh Islam yang pernah berkuasa selama 800 tahun di Sepanyol dan Andalusia. Cahaya Islam pernah meresap masuk menguasai Eropah. Islam sudah berlabuh di Sepanyol hingga ke tembok Vienna. Islam tidak memisahkan agama dari negara dan menolak sekularisme dalam bentuk apapun yang bertujuan memisahkan agama daripada kehidupan yang menjadikan kehidupan lepas bebas daripada neraca agama. Apabila ketiga-tiga ciri dapat direalisasikan generasi Islam kini, konspirasi musuh Islam akan dapat diatasi.

FAKTA:

Islam memerintah Sepanyol dari 711 hingga 1492.
Banyak warisan ditinggalkan tamadun Islam di Sepanyol.
Tariq ibni Ziad mendarat di Gibralta pada 30 April 711 dan menamakan Sepanyol sebagai Al-Andalus.
Pemerintah Islam membina istana yang besar dinamakan Alhambra dan masjid besar dinamakan Qardoba.


Saya masih dalam proses mencari buku, novel, atau sebarang bentuk penulisan yang menceritakan tentang Tariq bin Ziyad. Teringin sangat nak baca tentang seorang pahlawan Islam yang berjihad dalam membina empayar Islam di Eropah. InsyaAllahbumi Andalusia. Yang pasti, tiada siapa pun tahu. Hanya saya, mak abah, dan Dia sahaja yang tahu. (*^_^*)~

P/s – Sangat rindu nak balik rumah! satu hari nanti saya akan sampai ke sana (yang penting pasang niat dulu hehe). Ada sebab-sebab tertentu mengapa saya ingin menjejakkan kaki ke sana!

Monday, July 20, 2009

Keluar Sekejap. Lama Tak Jumpa Dia!


Lapar-lapar...ahahaa

Mengenang, terkenang, dikenang...ehe..



Sabtu~18 julai ...
What a fantastic, wonderful, beautiful, touching day~ truly a wonderful day.

Tepat pukul 04:21:52 pm, saya terima satu SMS daripada Zatul, kawan saya ketika sama-sama belajar di UiTM dulu. Mesejnya berbunyi begini .::Sue, kt ne tuh? Jom kuar nk::.
Tiba-tiba je dak Zatul ni ajak keluar. Biar betul. Hehe. Cam tak caya pulak. Yelah dulu pernah plan nak jumpa, tapi tak jumpa2 jugak. Memang dah lama tak jumpa walaupun sama-sama masuk UKM lepas habis asasi dulu. Dah masuk Tahun2 pun. Kira setahun jugak lah tak jumpa walaupun belajar kat tempat yang sama selama setahun ni. Ish..ish..ish..

Lepas call my mom bagitau nak keluar dengan Zatul, and lepas my mom cakap ok, jangan balik lambat sangat, then kitaorang pun siap2 terus keluar petang tu jugak walaupun jam dah tunjuk pukul6. Sebenarnya plan pukul5.30 tapi dak Suraiza ni kan ada masalah dengan bas, maka berlaku lah sedikit masalah di situ (boleh buat dek je masa bas lalu depan mata). Hahahaha. So terlambat lah sikit. *frown* Takpe.. Janji sampai gak Mid Valley tu. Hrmm apa lagi bila dah jumpa tu kan. Mula la start sesi beramah-mesra tahap tak ingat. Sok-sek-sok-sek. Hehe. Si A couple dengan Si B. Si C couple dengan Si D. Si Z pulak nak kahwin dah?!! Amboi3 pandai na simpan rahsia ye korang. Ish2. Apa2 pun tahniah la kepada mereka yang berkenaan yee. Hee. *happy*

Apa yang pasti, saya dapat sesuatu daripada perjumpaan tu. *nice feeling* Sekurang-kurangnya saya tahu saya masih ada kawan-kawan yang faham. Ada kawan-kawan yang nak dengar kisah saya. Ada kawan-kawan yang sudi membantu termasuk ‘A’ walaupun mungkin agak terlambat menghulurkan pertolongan. *syukur* Ada juga seorang kawan yang alami nasib yang sama. Malah saya rasa lagi teruk daripada apa yang saya alami. Inilah yang dinamakan hidup. Ada pasang surutnya. Saya masih lagi sedang belajar untuk terima hakikat. Saya yakin dengan ketentuan Dia kerana saya pasti itu yang terbaik. *confident*

Sangat seronok sebab kitaorang plan last minute, terus je jadi. Keluar terus tanpa ada masalah yang menyebabkan plan tu tak menjadi. Saya tak suka plan awal-awal, tapi last2 langsung tak jadi. Sebab, kalau ikut perangai ‘tah pa pe’ saya ni, apa yang di’plan’kan tu mesti jadi and seboleh-bolehnya saya akan buat ia menjadi. Itu prinsip saya. Sebab bila tak jadi or cancel last minute, saya akan jadi bengang and marah secara automatik (agak teruk jugak perangai saya ni). Perkara macam ni dah banyak kali terjadi dalam hidup saya, maka saya sama sekali takkan lupa. Lagi satu, kalau nak cancel pun jangan lah di saat-saat akhir. Sebab perkara macam tu akan sangat-sangat menyusahkan orang. Dan saya sangat2 tak suka bila apa-apa yang dirancangkan bersama (janji temu, outing, library, discussion, etc.) tiba2 tak jadi tanpa ada usaha dari mereka yang membuat janji untuk merealisasikannya! Huh.


Minum2 jangan tak minum~



P/s – Thanks Zatul sebab bayarkan tambang teksi. Heeee. *gracias* Apa2 pun hari ni memang hari yang indah! (*^_^*)*~


-gambar saya yang telah dipost sebelum ni telah saya padamkan atas sebab2 tertentu =)-

Saturday, July 18, 2009

.::Al-Kisah::.


*Aku Kan Terus Pergi -Liya. Saya masih dalam mood lagu ni sejak dua minggu lepas, sebelum mood lagu Ketika Cinta Bertasbih pulak datang. Sampai Isha, my roomate pun dah perasan. “Su selalu dengar lagu ni.” Sha cakap malam tu. Sebenarnya lagu ni tak membawa apa-apa makna pun (ceh konon tak de makna la tu..hee ada la sikit). *no* Dah sudah2. Sebenarnya, nak cakap pasal lain. Jari-jari ni pun memang tak tau nak duduk diam kalau dah laptop depan muka. Heee. Sebenarnya, terharu. Saya tak sangka respon yang kawan-kawan saya bagi bila mula-mula baca blog saya ni sangat mengejutkan. Shud kata, “Sedih. Sabar ye Su.” Erm.. Sedih ke entri-entri yang saya poskan sebelum ni. Mungkin kot.. Tak sangka betapa telitinya kawan saya yang seorang ni membaca hingga boleh memahami apa yang saya ceritakan. Thanks Shud! Sihah pulak kata, “Suka baca blog Su.” Hehe. Saya tak pasti pulak part mana yang dia suka. Por la manera, muchas gracias Sihah! Tak kurang jugak yang kata saya kelakar bila baca entri saya tu. Iye ke?!! Ish..ish..ish.. Tak tau pulak saya. Oh ya, ada berita gembira. Berita gembira untuk saya je la. *yes* Kuliah Organisasi Antarabangsa dah ditukar waktunya, daripada Khamis malam Jumaat ke petang Jumaat esoknya. Yeeaaahhhh!!!!!!! Bagus2! Two thumbs up! Hehee. Tak perlu lagi nak risau-risau lambat masuk kelas sebab bas lambat. Dan tak perlu lagi nak risau-risau, bila malam-malam kena keluar masuk hutan, turun naik tangga sorang-sorang nak pergi fakulti sebab tak nak naik bas takut lambat. Huhuhuu. *syukur* (ayat yang agak berbelit-belit, kalau tak faham buat-buat faham pun ok hahaha). Makanya, tiada lah cuti untuk hari Jumaat. Tak pe, masih boleh curi-curi masa yang sedikit terluang tu untuk balik rumah walaupun sekejap. Hee.

P/s - Sedang dengar lagu Cinta Tak Bersyarat -Element. Sha yang ajar dengar lagu ni. Haha sorry sha

Hari Jumaat.
Ada accident. Lori terbalik tengah jalan. Kat KESAS Highway. Berterabur tembikai merah+kuning tengah jalan tu. Bergolek-golek macam bola. Hehe. Sebab lori yang terbalik tu bawak tembikai. Sabar je la. Jalan jam toksah cakap lah. Tak bergerak langsung. Tapi tak de gambar la. Saya tak sempat nak ambik sebab terkejut tengok kejadian depan mata. Huhuhu. Tapi jalan nampak cantik dengan warna kuning dan merah bersepah atas jalan. Hahaha. (boleh pulak). Tiba-tiba.. “Dah lama tak makan tembikai…” Kihkihkih. Tapi bising-bising sebuk sangat nak makan tembikai, abah beli durian pulak. Hakhak. Nak tembikai dapat durian. Belasah la. Durian lagi best kan. Hehehe. *happy* Fakta – Kaklong tak makan durian. Dulu-dulu kalau beli durian je dia lari masuk bilik tutup pintu. Tapi ada lagi satu yang pelik tapi masih lagi fakta. Kaklong tak makan durian tapi dia makan santan durian (Kuah santan durian yang makan dengan roti tu). Maka, saya rasa ada sedikit kemusykilan di situ. *amazing* Hahahahaha.

Haa tadi masa nak balik rumah lalu dekat Bandar Tasik Selatan. Tiba-tiba teringat nak bukak lagu Cinta Bandar Tasik Selatan tu pulak. Hee. Then bukak lah lagu tu (memang ada dalam hp). Lepas tu boleh pulak abah cakap teringat masa zaman dulu-dulu abah balik Pahang nak jumpa mak bila dengar lagu tu. Ahahaaha. Abah ni, orang nak dengar sebab lalu kat Bandar Tasik Selatan, abah nak feeling2 pulak. Hikhik.

Tiba-tiba teringat pernah baca sesuatu seperti di bawah. So, rasa nak kongsi kat sini. Jom baca...

Dalam satu sesi temu duga pengambilan kerani baru, tuan pengurus selaku penemuduga terkejut bila tengok penampilan seorang calon. Budak muda itu memakai jeans koyak lutut, bersubang, bertindik sana sini, rambut merah campur ungu dan biru. Tuan pengurus tengok atas bawah sambil garu kepala kemudian berkata. “Ai orang macam ni pun ada?!”.
Tapi kalau nak tolak atau suruh keluar dah tak boleh. Apa-apa pun dia kena interview juga pemuda yang kat depan dia ni. Jadi, dia pun cakaplah, “Kalau awak dapat buat ayat dalam bahasa Inggeris dengan menggunakan perkataan yang saya bagi, saya akan ambil awak kerja di sini. Perkataannya ialah GREEN, PINK, YELLOW, BLUE, WHITE, PURPLE, dan BLACK!”.
Setelah berfikir sejenak, pemuda itu pun menjawab dengan confidentnya, “ I hear the phone GREEN, GREEN, GREEN…, then I go and PINK up the phone, I say YELLOW…BLUE’s that? WHITE did you say? Aiya…! Wrong number la. Don’t PURPLEy disturb people and don’t call BLACK, okay? Thank you.”

Tuan pengurus yang mendengar terus pengsan!

*Sebenarnya apa yang dimaksudkan oleh pemuda itu ialah…
GREEN – Ring
PINK – Pick
YELLOW – Hello
BLUE – Who
WHITE – What
PURPLEy - Purposely
BLACK - Back

Yang ni pulak mesti ramai dah pernah dengar or baca kat mana-mana kan. Biar saya tulis di entri saya pulak…

Tijah seorang budak kampung tetapi bekerja di Kuala Lumpur mula lupa asal-usul. Bercinta dengan lelaki mat saleh. Ke hulu ke hilir menayang boyfriendnya yang bermata biru tu. Sampailah satu hari, dia ternampak lelaki Inggeris tadi dengan wanita lain yang lebih cantik daripadanya. Tiga hari tiga malam dia menangis. Pada malam keempat, setelah berfikir panjang Tijah mengambil keputusan untuk memutuskan perhubungannya dengan lelaki mat saleh tersebut. Tijah telah menulis sepucuk surat kepada lelaki itu. Begini bunyi surat yang ditulis oleh Tijah…

John…
I WANT TO CUT CONNECTION US. I have think about this very cook-cook. I know I clap one hand only. Correctly, I have seen you and she walk-walk together at town with eyes myself. You grab hand she. You always ask for apology back-back. I don’t trust you again. You are really crocodile land.
My friend speak you play wood three. First-first I think my friend lie me. But now I know you correct-correct play wood three. So, I break connection to pull my body from this love triangle. I know this result I pick is very correct, because you love she very high from me. So, I cut this connection to go far from here. I don’t want you to play-play with my liver. I have been crying until no more eye water thinking about you. I don’t want banana to fruit two times.
Safe walk…
Tijah.

Hahahaha

Tapi tak boleh la kalau nak dijadikan contoh karangan bahasa Inggeris untuk UPSR, PMR mahupun SPM k. Hehe.

Wednesday, July 15, 2009

Tentang Hari-hari Lepas...




Sabtu & Ahad


Hari Keluarga KIZ (or should I say IZISH – Ibu Zain International Student House hee) tak kesah lah kan apa-apa pun. Erm hari yang best walaupun ngantuk + penat sangat satu hari tu balik terus tidur. (eh tak lah tidur terus sempat lagi basuh baju, jemur kain, kemas bilik, masak air, etc.. hehe). Hari Sabtu malam Ahad, kami warga Blok C terutama Miza (selaku ketua blok), Dayah (merangkap ketua paras 1), Shima (selaku penolong ketua khemah sekaligus merangkap penolong kanan saya ahahaha), Awin, Naz, Liz, Zira, Fiqa, Nisa (merangkap ketua junior), junior2 dan lain-lain (sorry kepada mereka yang tak disebut nama, mungkin ada yang saya terlupa) termasuk warga Blok C lelaki yang dah bersusah-payah menyiapkan banner, topeng, topi, tikar (saya tak tau nak panggil apa anyaman yang diperbuat drpd daun kelapa yang seakan-akan tikar tu hehe), dan tiup belon untuk Hari Keluarga esok. Kak Ana (merangkap felo Blok C perempuan) pun turun skylite jugak. Tema Blok C tahun ni hijau. Diulangi…Hijau! Haha. Selagi tak siap topi untuk perbarisan esok, Miss Dayah ketua paras tak bagi kami balik bilik. (kejam kan??). Terpaksa lah siapkan jugak malam tu sambil dengar bunyi belon-belon yang ditiup tu meletup. Haha. (belon tu tak boleh tiup besar-besar tak tau kenapa). Sampai pukul 2 pagi baru masing-masing balik bilik, tidur.


Pagi Ahad (keesokannya), subuh-subuh lagi Fann dah ketuk-ketuk bilik kiteorang suruh bangun. TQ2!! Ok jom kita cerita pasal hari Ahad pulak. Beratur ikut blok masing-masing. (dah rasa macam hari sukan masa sekolah dulu-dulu.hee). Siap-siapkan diri dengan kostum. (topi and mask yang kiteorang buat malam tadi). Barang-barang untuk hias khemah bagi Kak Ana bawak. Pagi tu, program start dengan ‘senamrobik poco-poco’. Hikhik. Lepas tu, hias khemah. Lepas tu lagi, ada game bola sepak kain pelekat, bola jaring kain batik, layang-layang, tarik tali (tapi rasanya tak de terbatal tiba-tiba haha), lari dalam guni, bawak bola ping pong dalam sudu (teringat lak masa sekolah tadika dulu hehe). Masa hias khemah, adik-adik first year ada yang membantu. Tolong pegang kerusi masa saya tengah memanjat, tolong gunting sellotape, tolong bagi idea nak meriahkan khemah, tolong gunting kertas warna, tolong gantung topi keliling khemah, tolong bagi air, dan banyak lagilah pertolongan-pertolongan lain yang diberikan. Hehehe. Terima kasih kepada yang membantu k. Sebenarnya jeles jugak dengan blok sebelah. Nampak lagi meriah menarik tertarik je. Tapi, siapa sangka... khemah Blok C jugak yang ‘da bomb’, dapat tempat pertama untuk kategori khemah tercantik. Hahaaaha. Walaupun untuk keseluruhan kiteorang dapat tempat kedua@naib johan je, takpe2 tak kesah pun. Banyak lagi program untuk kekalkan kejuaraan tahun lepas. Hee. Apa-apa pun hari tu memang hari yang best. Sebab… Seseorang telah berjaya melupakan seseorang yang lain. Yes! She did it!!! Ahahahaha.


TaK sAngKa…
- Balik dari rumah petang Sabtu semata-mata untuk esok (dah amanah orang, kena la bertanggungjawab kan)
- Boleh jerit2 tengah padang masa blok c menang lawan dengan blok a. Dah lama tak buat kerja macam tu (kali terakhir buat masa dekat UiTM dengan geng T.S.)
- Khemah hijau dapat no1
- Dapat sambut hp Dayah bila dia tiba-tiba campak (rasanya perkataan BALING nampak cam lebih sesuai je) hp dia tu masa tengah game sambil menjerit, “Ijaaaaa!!!!!!!!!”. Kalau tak dapat sambut, memang Dayah kena beli hp baru.
- Kena peluk oleh seseorang dari belakang. Buat terkejut jer. HAHAHA


*Selingan.
Gambar-gambar ni Dayah yang lukis. Betul. Tak tipu. Jangan tak percaya tau. Tolonglah percaya. Kesian Dayah kalau tak percaya dia yang lukis ni. He3.


Hari Isnin.
Dengan senang hatinya masuk kelas Spanish walaupun terlambat setengah jam! Bukan salah kami bertiga (saya, Ika, dan Raudhah) tapi salah bas. Saya ulang, salah BAS! Hahaha. Ye lah, dah nak dekat satu jam kami tunggu, baru bas datang. Nasib baik pensyarah tu faham. Dah la tu, boleh pulak bas tu tak berhenti dekat bus stop depan Pusat Pengajian Bahasa tu. Sampai jalan kaki patah balik kiteorang sebab lepas jerit-jerit suruh berhenti baru bas tu berhenti kat fac kejut. Hish sabar je la. *sigh* Jauh tu nak jalan. Sampai kat kelas je dah termengah-mengah. Cari oksigen. Cari nafas. Haha. (memang takkan suka naik bas sampai bila-bila.huh!). Pulak tu… Baru je nak duduk, dah kena perkenalkan diri + dari fakulti mana + kenapa berminat nak belajar Bahasa Sepanyol… Elok-elok pulak masa tu mereka yang ada, dah pun perkenalkan diri. Dan elok-elok pulak saya yang kena dulu lepas tu. Ok2. Tak pe. Tak pe. I’m okay with that. Senang je nak jawab tu. Ehehehee.. Lepas je cakap “Good afternoon… My name is… I am …. student. I wanna learn Spanish because…bla…bla…bla... Setelah pensyarah tu bertanya, bertanya, dan bertanya, dan setelah saya menjawab, menjawab, dan menjawab kembali, Ika pulak take turn. Hehehe.
Thanks to Ika and Raudhah. ~Sebab teman saya naik bas sampai saya turun bas baru dorang balik Za’ba. Fuh terharu...hee (*^_^*)


P/s – Pertama, cikgu saya dulu dah jadi pensyarah UKM. Wah tak sangka boleh terserempak dalam lecture hall kat KTAMS tadi.. Kedua, saya benci bas!!!!!!!!!!!

Hari Selasa.
Janji dengan Ika nak pergi library@ptsl pukul 11 pagi. Nak buat assignment@independent study untuk Pendidikan Bersepadu yang Puan Khadijah bagi semalam. Terlewat sampai library. Ika dah tunggu sambil baca novel Transgenesis yang dia baru beli tu. Hehe sorry terbocor rahsia pulak. Tak sangka banyak pulak kami dapat buku untuk siapkan assignment tu. Memang boleh kalau nak cakap yang kami dah dapat ‘buku jawapan’ terus. Haha. Masing-masing pinjam 3 buku dan saya akan fotostat untuk Ika, Ika pulak akan fotostat untuk saya. Ok, setel satu assignment. Masa Ika tengah belek-belek salah satu buku ni, boleh pulak terjumpa RM5 dalam buku tu. Hai siapa punya duit lah tu. Nasib baik RM5, kalau RM50, kalau RM100? (Ermm kiteorang ambik la bagi 2. eHehehe). Petang, kuliah Dr. Aru – saya sangat mengantuk, mengantuk, dan mengantuk…




P/s – Sekarang tengah gila dengar lagu Ketika Cinta Bertasbih. (pagi petang siang malam) *wink*wink*

Hari Rabu.
Tiada apa-apa yang menarik. Cuma ada yang tidak menarik je. Ada ke patut kuliah hari Jumaat nak bawak ke malam esok. Uwaaaaa taknak laaaaa!!!!! Tak best. Tak best. (Memang dah rasa macam sem ni sem paling tak best sebab kena naik bas, class malam-malam time tidur, dll). Tapi tadi tiba-tiba rasa macam best pulak. Sebab bila dah tak de kuliah hari Jumaat, esok malam habis je kuliah boleh terbang terus balik rumah… Yay!!!


P/s – Idea mak lah tu tadi suruh balik rumah lepas habis kuliah. Owh hari yang indah!
Eheh.