I want to sing like the birds sing, not worrying about who hears or what they think.

Tuesday, July 13, 2010

[tazkirah] kenapa tak r*g*l saya



Oleh  Hilmi Halim
 
Kisah benar ini  berlaku di US.  
Tentang seorang wanita dari Malaysia yang bekerja di US.  Dia memakai tudung dan memiliki akhlak yang bagus.

Suatu malam perempuan  ini dalam perjalanan balik ke rumah dari tempat kerjanya. Kebetulan dia  mengambil jalan singkat untuk pulang. Jalan yang diambil pula agak tersorok dan  tidak banyak orang yang lalu lalang pada masa itu.

Disebabkan hari yang  agak sudah lewat, berjalan di jalan yang agak gelap sebegitu membuatkan dia agak  gelisah dan rasa takut. Lebih-lebih lagi dia berjalan  bersaorangan.

Tiba-tiba dia nampak ada seorang lelaki (kulit putih  Amerika) bersandar di dinding di tepi lorong itu. Dia sudah mula rasa takut dan  tak sedap hati. Apa yang dia boleh buat waktu tu adalah berdoa ke hadrat Allah  memohon keselamatan atas dirinya. Dia baca ayat Kursi dengan penuh pengharapan  agar Allah membantu dia disaat itu.

Masa dia melepasi tempat lelaki itu bersandar, dia sempat menoleh dan dapat mengecam muka lelaki itu. Nasib baik  lelaki itu buat tidak endah dan perempuan ini selamat sampai ke  rumahnya.

Keesokkan paginya, wanita ini terbaca dalam akhbar yang seorang  perempuan telah dirogol oleh seorang lelaki yang tidak dikenali dekat lorong  yang dia jalan semalam hanya 10 minit selepas dia melintasi lorong tersebut.  Muslimah ini yakin benar lelaki kulit putih yang dia lihat semalam adalah perogol itu.

Atas rasa tanggungjawab dia terus ke balai polis dan buat  aduan. Wanita ni dapat mengenalpasti suspek melalui kawad cam dan selepas siasatan dilakukan, polis dapat bukti bahawa lelaki tersebut adalah perogol yang dicari.

Tapi perempuan ini hairan juga kenapa lelaki tadi tak jadikan dia  mangsa ketika dia melalui lorong tersebut walhal dia keseorangan di masa tu,  tetapi lelaki tadi rogol perempuan yang lalu selepas dia. Wanita ini nak tahu  sangat sebabnya. Jadi dia minta kebenaran polis untuk bercakap dengan perogol  tadi sebelum hukuman dijatuhkan (sebelum lelaki tadi di bawa ke tempat  lain).

Dia pun tanya perogol itu..

“Why don’t you do anything to  me on that night even though you know that I’m alone?”
(Kenapa awak tak buat  apa-apa kat saya malam tu walaupun awak tau saya seorang je masa  tu?)

Perogol tu jawab:

“No, you are not alone. That night I saw  two young man walking with you. One on your right side and the other one was by  your left side. If you were alone of course you will be my victim.”
(Tak,  awak bukan berseorangan. Malam tu saya nampak ada 2 orang lelaki berjalan dengan  awak. Seorang sebelah kanan awak dan sorang lagi sebelah kiri awak. Kalaulah  awak sorang2 malam tu, sudah pasti awak jadi mangsa saya..)

Wanita ni  rasa amat terkejut bila dengar penjelasan perogol tu. Dia bersyukur ke hadrat Allah kerana memelihara dia malam itu, mungkin juga berkat ayat Kursi yang dia baca malam itu.


p/s : MORAL CERITA INI???

Jika kita sebagai  hambaNya menurut segala perintah dan meninggalkan segala laranganNya, Dia  pastinya akan sentiasa dekat dengan kita dan memelihara kita. Wanita tadi  pertama-tamanya menutup aurat di US dan memang seorang yang menjaga batas-batas  yang ditetapkan Islam. Mungkin dua orang lelaki yang menemani wanita itu adalah  malaikat yang diutuskan Allah untuk menjaga hambaNya yang sentiasa ingat akan  diriNya.

"...Barang siapa membaca ayat Kursi apabila berbaring di tempat  tidurnya,Allah mewakilkan 2 orang Malaikat memeliharanya hingga subuh. Barang  siapa yang membaca ayat al-Kursi ketika dalam kesempitan nescaya Allah berkenan  memberi pertolongan kepadanya ..."
[Dari Abdullah bin ‘Amr  r.a.]


Sebuah kisah benar yang sangat sangat menarik pada pandangan  ku...semoga kite semua mendapat pengajaran dan ilmu yang  bermanfat...sebagai hamba kita seharusnya percaya dengan kemampuan senjata orang mukmin iaitu DOA….

semoga kita sentiasa dipeliara Allah dari  kejahatan syaitan yang direjam…….

Korang yg bergelar wanita...amalkanlah..

moga lelaki bermata buaya emas tak ganggu kalian...


*email yg sy dpt dari group tazkirah-su

10 comments:

soffya cik bulan said...

ye..sgt setuju..


syg, nk copy entry ni eh :) nnti akak kredit...

Belleza~ said...

boleh sangat kak soffya..
mne yg baik tu kita kongsi2kan =)

beLLa said...

wah. nice entry.
boleh diamalkan slalu kan.. ;)

HAZ_SHAMEER said...

ermmm rasanya saya pun dapat email yang sama..MAHA SUCI ALLAH yang MAHA MENGETAHUI...memang menarik email ni..

HAZ_SHAMEER said...

ermm saya yakin jua..bahawa wanita itu mungkin bukan sebarang orang...atau jugak seorang AULIA..

HAZ_SHAMEER said...

Lelaki buaya bermata emas?kelakarnya cik sue gelaran tu hehehee

Tapi...Bagaimana pula wanita berpakaian menutup aurat tapi tak menutup aurat?

hehehe...

Belleza~ said...

"llki buaya bermata emas"
bukan su yg bg gelaran ni
mmg dh ad dlm email tu
su copy kan aje =)

annadzirah said...

meremang bila baca entry ni.
ya ALLAH.
kalaulah betul cerita ni kan, subhanallah.


ENTRY BARU ; Teringin Bela Hamster Tapi....

Belleza~ said...

betul la syg cerita ni.knp pulak x betul.su penah baca cerita ni msa skola dlu.

princess lovalino said...

..kak ngah, cerita ni mmg menakjubkan..
..kuasa Allah mmg tidak boleh dtandingi..