I want to sing like the birds sing, not worrying about who hears or what they think.

Friday, August 12, 2011

Tip Melegakan Rasa Sakit Pre-Menstrual Syndrome (PMS)

assalamualaikum

su yakin mesti ramai yang cari cara macam mana nak legakan sakit masa pms kan. sebab su pun alami benda yang sama. memang dari dulu lagi. sampai pernah beberapa kali su ponteng kuliah masa period pain. sakit sampai tak boleh tido langsung. tapi su tak pernah ambik apa-apa ubat pun untuk kurangkan rasa sakit tu. cuma minum air panas atau gunakan ubat tradisional [minyak angin]. ha cara ni boleh kurangkan sakit tapi untuk jangka masa yang sekejap je la. kalau nak tahu lebih lanjut pasal pms ni, jom baca!

Definition
Premenstrual syndrome (PMS) refers to a wide range of physical or emotional symptoms that typically occur about 5 to 11 days before a woman starts her monthly menstrual cycle. The symptoms usually stop when menstruation begins, or shortly thereafter

Symptoms
A wide range of physical or emotional symptoms have been associated with PMS. By definition, symptoms are considered to be PMS-related if they occur during the second half of the menstrual cycle (14 days or more after the first day of the menstrual period) and are absent for about 7 days after a menstrual period ends (during the first half of the menstrual cycle).
The most common symptoms include:
  • Headache
  • Swelling of ankles, feet, and hands
  • Backache
  • Abdominal cramps or heaviness
  • Abdominal pain
  • Abdominal fullness, feeling gaseous
  • Muscle spasms
  • Breast tenderness
  • Weight gain
  • Recurrent cold sores
  • Acne flare-ups
  • Nausea
  • Bloating
  • Constipation or diarrhea
  • Decreased coordination
  • Food cravings
  • Less tolerance for noises and lights
  • Painful menstruation
Other symptoms include:
  • Anxiety or panic
  • Confusion
  • Difficulty concentrating
  • Forgetfulness
  • Poor judgment
  • Depression
  • Irritability, hostility, or aggressive behavior
  • Increased guilt feelings
  • Fatigue
  • Slow, sluggish, lethargic movement
  • Decreased self-image
  • Sex drive changes, loss of sex drive
  • Paranoia or increased fears
  • Low self-esteem    
untuk sumber, boleh klik sini



PMS atau sindrom pra haid berpunca daripada otot-otot uterus yang mengejang semasa menstruasi berlaku. Walaupun faktor-faktor fizikal memainkan peranan utama yang menyebabkan PMS, tetapi masih terdapat beberapa langkah rawatan yang boleh diambil untuk melegakan rasa sakit dan ketidakselesaan.


Berikut adalah antara tip-tip yang boleh diikuti untuk menghentikan PMS:

Ambillah ubat pelega kesakitan. Ia biasanya mengambil masa untuk menunjukkan kesannya, justeru, pastikan anda berehat dengan secukupnya. Pastikan juga anda hanya mengambil ubat yang bertindak untuk menghentikan kekejangan dan rasa sakit. untuk kepastian, dapatkan nasihat doktor.

Elakkan pengambilan ubat pelega kesakitan jika perut anda kosong.

Pastikan badan anda panas iaitu dengan mandi air panas ataupun menekap perut dengan tuala yang telah dicelup ke dalam air panas. Ia membantu merehatkan otot-otot yang kejang.

Tingkatkan pengambilan air untuk menambah kandungan cecair dalam badan. Elakkan kopi dan soda kerana ia boleh mengakibatkan masalah kembung yang memburukkan lagi keadaan.

Bersenamlah semasa haid kerana ia merupakan langkah terbaik melegakan kesakitan. Gerakkan kaki sekerap yang mungkin (bukan dengan cara memaksa).

Herba mempunyai kesan anti pasmodik kepada tubuh. Oleh itu, herba-herba seperti Viburnum dan Scutellaria boleh juga diamalkan.

Teh juga boleh mengurangkan kesakitan. Air teh madu, contohnya, membantu menenangkan saraf-saraf dan melegakan kesakitan.

Pengambilan suplemen seperti kalsium, zink dan vitamin mampu mengurangkan kekejangan, kembung dan simptom-simptom PMS yang lain.

Pastikan anda tidur dengan nyenyak dan cukup.

sumber - klik SINI



semoga membantu! ^^

1 comments:

Misz Nuriz said...

Hu2.. sama la kita..
bila sakitnya dtg..
x senang duduk dibuatnya..
apatah lagi nak tdo kan..
sah2 x lena..
hmm, sabo je la..hu2