I want to sing like the birds sing, not worrying about who hears or what they think.

Monday, June 13, 2016

Resepi Petola Rebus Air

Assalamualaikum


Hari kedua puasa, berbuka ringkas dan simple sahaja. Alhamdulillah. Yang penting tak membazir. Siapa yang kenal Su ni tahulah Su ni penjimat orangnya. Bukan kedekut. Haha. Suka berjimat dan sangat tak suka pembaziran, makanan terutamanya.


Ayam goreng berempah, sambal ikan bilis tumbuk cili padi, dan petola rebus air.




Nak kongsi resepi PETOLA REBUS AIR / MASAK AIR. Senang je aih. Pejam mata pun jadi. Gitewww. HAHAHA


-          2 biji petola
-          ½ biji Bawang besar / 1 biji bawang merah (tapi dekat rumah ni biasa masak pakai bawang besar tu je senang)
-          2 ulas Bawang putih
-          2-3 helai Daun kunyit (lebih pun takpe. mesti ada, sebab nanti daun kunyit ni la yang buat masak petola kita ni boleh hirup-hirup ratah-ratah je lepas ni. sedap betol!)
-          Suhoon & Fucuk (rendam dalam air sebelum masak)
-          Air
-          Sedikit serbuk pati ikan bilis
-          Garam


Cara dia :
1) Bersihkan dan potong petola. Masukkan siap-siap dalam periuk.
2) Masukkan sekali bawang besar, bawang putih dan air.
3) Rebus atas dapur. SENANG KAN. Tak payah tumis-tumis. Barulah sihat. Hehehe
4) Lepas tu, jangan lupa masukkan pulak suhoon & fucuk dengan daun kunyit.
5) Taburkan sedikit garam dan serbuk pati ikan bilis.
6) Agak-agak dah masak, tutup api. SIAP!








0 comments: